Det här är Panter
Garanterad lagefterlevnad
Vi säkerställer att du har rätt systemlösning, skyltning och redovisar minskad förbrukning av engångsmaterial till Naturvårdsverket.
Minskad nedskräpning och sänkta klimatutsläpp
Vår tjänst bidrar till tydliga mätbara minskningar av CO2-utsläpp. Dessutom minskar du risken att dina förpackningar att hamna i naturen.
Sveriges största flergångssystem
Panter finns på 800 restauranger, caféer och butiker över hela Sverige. Enkelt att låna här och lämna där!
¿Frågor & svar!
Vi är ett nytt sorts system och vi har förståelse för att nya saker kan kännas krångliga. Men vi finns här för dig! Ibland hör folk av sig med frågor, och nedan har vi listat några av dessa.
Psst! Längst ner på sidan har vi även samlat skyltmaterial som du kan ladda ner.
(English below)
-
Skyltpaketet skickas med posten och är packat i ett smalt brunt A4-kuvert i hårdpapp. En etikett markerar att det är skyltmaterial från Panter & Tingstad.
Paketet skickas ut 6-3 dagar innan överenskommet startdatum. I regel utgår vi från att startdatum är 14 dagar efter påskrivet avtal, om ni inte kommit överens om något annat.
Vill ni spåra paketet? Ett aviseringsmail har i normalfall skickats till den mailadress som ni har angett i avtalet. Där står att ni väntar på en leverans från Panter powered by Tingstad.
Leta gärna en extra gång! Om ni inte hittar något, kontakta panter@tingstad.se och berätta att ni inte hittar paketet, så hjälper vi till.
-
Vissa kunder frågor efter vår infobroschyr för personal samt miljöskylten med information om fördelarna med flergångsförpackningar. De skickar vi gärna ut som PDF! Kontakta panter@tingstad.se och skriv ner det material som ni saknar.
-
Kontakta er Tingstad-säljare eller panter@tingstad.se så hjälper de er.
-
Ja, allt skyltmaterial finns även på engelska. Kontakta panter@tingstad.se för att få tillgång till dessa.
-
Okej! Kontakta panter@tingstad.se så ordnar vi med nya PDF-skyltar som ni kan skriva ut gratis. Ni kan även beställa fler skyltar genom vårt tryckeri till ett bra pris. Hör av er till panter@tingstad.se för att beställa.
-
Ja! Hör av dig till hello@panter.se och beskriv ditt behov samt vad du har för format på dina skärmar så hjälper vi dig :)
-
Ajajaj. Så kan det gå! Kontakta help@panter.se så ordnar vi med nya PDF-skyltar som ni kan skriva ut gratis. Ni kan även beställa fler skyltar genom vårt tryckeri till ett bra pris.
Skyltmaterial
-
Dina förpackningar levereras av Tingstad ca 6-3 dagar innan startdatum. I regel utgår vi från att startdatum är 14 dagar efter påskrivet avtal, om ni inte kommit överens om något annat.
Har förpackningarna inte dykt upp än? Kontakta Tingstad på 031-707 20 00 eller panter@tingstad.se och berätta att ni inte har fått leveransen, så hjälper vi till.
-
Separat från leverans av hårdvaran så ska du även ha fått ett paket med skyltar. Där finns en bland annat guide för hur man kommer igång inför uppstart, samt en personalskylt som ni ska använda för att registrera era förpackningar i systemet. Följ personalskyltens instruktioner för att skanna in förpackningarna korrekt, och diska dem sedan. Sen är du klar!
-
Det var oturligt! QR-koderna behövs nämligen för att systemet ska fungera. Hör av dig till Tingstad på 031-707 20 00 eller panter@tingstad.se och berätta om problemet så hjälper vi dig så snabbt vi kan.
-
När förpackningarna levereras, samt när användare lämnar tillbaka en förpackning, ska de diskas. Om ni saknar diskmaskin och möjlighet till handdisk så kan ni köpa till vår Wash me-tjänst, där vi ser till att produkterna hålls rena. Läs mer här eller kontakta panter@tingstad.se så hjälper vi dig.
-
Om en produkt är trasig eller anses uttjänt kontaktas Tingstads kundtjänst, panter@tingstad.se eller 031-707-20-00. Det är bra om bild finns på produkten. Tingstad ersätter den trasiga/uttjänta produkten.
Förpackningar
-
Inför uppstart kommer ni utöver förpackningarna få ett skyltpaket levererat till er. I skyltpaketet finns en manual för hur man kommer igång inför uppstart. Gör följande steg så är du redo:
Sätt upp Personalskylten "Skanna in förpackningar" i personalutrymme
Skanna in alla förpackningar som levererats från Tingstad. Det är mycket viktigt att skanna in alla förpackningar för att ert abonnemang ska fungera, följ instruktionen på Personalskylten
Diska förpackningarna en gång innan de används första gången!
Placera ut skyltar och vippor med hjälp av skyltguiden
Välj en plats där ni kommer kunna ta emot returer. Placera returskylten “Lämna din Panter här” väl synlig för kunden
Gå till Panters e-utbildning för att lära dig allt om hur det funkar. Din personal behöver också gå utbildningen! Länken till utbildningen hittar du här
Registrera gärna ett konto på app.panter.se för att bekanta dig med gästupplevelsen
-
Inför uppstart kommer ni utöver förpackningarna få ett skyltpaket levererat till er. I skyltpaketet finns en manual för hur man kommer igång. Gör följande steg så är du redo:
Sätt upp Personalskylten "Skanna in förpackningar" i personalutrymme. Den är vit med en gul kant.
Skanna in alla muggar och matlådor som levererats från Tingstad. Det är mycket viktigt att skanna in alla förpackningar för att systemet ska fungera. Instruktionen lyder:
Ta fram en mobil eller platta, öppna kamera-appen. Skanna QR-koden på personalskylten, du kommer nu in på er unika admin-sida. Vilken telefon som helst bland personalen går bra - man behöver ingen registrering utöver skylten.
Klicka "skanna", rikta sedan kameran mot QR-koden på varje förpackning. Upprepa tills alla är inskannade.
Ni aktiveras nu på Panters karta!
Tänk på: varje gång ni får en ny leverens av Panter-förpackningar från Tingstad ska de skannas in på samma sätt.
-
Kontrollera att ni har fått allt material:
Förpackningar (muggar/matlådor) som levereras av Tingstad
Posters & skyltmaterial som levereras via posten i ett hårt A4-kuvert
Följ dessa steg:
Gå Panters e-utbildning för att lära dig hur det funkar och sprid bland personalen! Länken till utbildningen hittar du här
Sätt upp adminskylten "Skanna in förpackningar" synligt i ert personalutrymme. Den är vit med en gul kant på.
Med hjälp av personalskylten "För personal" skannar ni nu in alla förpackningar som levererats från Tingstad. Det är mycket viktigt att skanna in alla förpackningar för att ert abonnemang ska fungera, följ instruktionen på Personalskylten
Diska förpackningarna en gång innan de används första gången :)
Placera ut posters och vippor med hjälp av skyltguiden. Ni kan ladda ner mer material och skylten med miljöinformation (lagkrav) om ni skrollar ner på den här sidan!
Välj en plats där ni kommer kunna ta emot returer. Placera returskylten “Lämna din Panter här” väl synligt för kunden
-
Nya Panter partners startar upp i hela Sverige så vi har inte möjlighet att vara med vid uppstart. Här är en checklista för att komma igång med Panter:
Gå Panters e-utbildning, den berättar allt om hur det funkar att erbjuda Panter och tar bara 15-20 minuter att kolla på. Perfekt för bussresan! Här är länken: https://www.learnify.se/microlms/5QnNiEbG
Sprid e-utbildningen till personalen och se till att alla går den!
Skanna in alla era förpackningar från Tingstad innan ni kör igång - följ instruktionen på er unika skylt "För personal"
Vill du boka in ett digitalt uppstartsmöte? Kontakta oss på hello@panter.se så hjälper vi er!
-
Vad kul! Maila oss på hello@panter.se, ange namnet på er restaurang/café och vilket slags material ni vill ha. Ska det t.ex. användas för sociala medier eller vill ni ha digitala filer att skylta med inne på stället? Det finns massa inspo på vår instagram också.
Kolla in vår instagram: @be.a.panter
Följ oss på linkedin: PANTER
<3
-
Ni som omfattas av det nya lagkravet kring återanvändbara förpackningar och abonnerar på Panter behöver inte anmäla ert retursystem till Naturvårdsverket, skönt va! Om ni däremot skulle ha gått med ett eget system behöver ni anmäla det till Naturvårdsverket.
Styrkan med Panter är att hundratals är anslutna till samma system vilket gör det lättare att förstå, använda och returnera, likt vårt nationella pantsystem!
-
Detta kan bero på ljusförhållandena när man scannar. Försök att skanna in förpackningen igen i ett bättre ljus eller på ett annat avstånd. Om ni skannar in förpackningar via personalskylten, tänk på att ni kan använda vilken telefon som helst, inget konto krävs. Om ni behöver mer hjälp, kontakta kundtjänst på panter@tingstad.se
.
Uppstart & inskanning
-
Vi använder oss av en välkänd betalningspartner som heter Stripe vilket gör att vi inte behöver spara några kortuppgifter alls till våra användare. Stripe har högsta graden av PCI-certifiering, vilket är en global säkerhetscertifiering för betaltjänster. Ni kan läsa mer om hur Stripe hanterar sin säkerhet här.
-
Om din kund fortfarande använder vår webbapp rekommenderar vi att hen istället laddar ner vår riktiga app. Kamerafunktionen i den riktiga appen fungerar bättre och kunden bör inte uppleva ytterligare problem med att skanna QR-koderna. Be kunder logga in på samma sätt som i webbappen så följer kunden uppgifter och konto med.
Här följer några andra tips för korrekt retur:
Först måste man skanna förpackningens QR-kod och därefter QR-koden på restaurangskylten.
Har telefonen problem med att läsa in QR-koden? Se så att ljuset i lokalen är bra, och kolla även telefonens internetanslutning.
Om ingenting funkar kan du hjälpa till: skanna QR-koden på er Personalskylt (vit med gul kant), därefter skannar du förpackningen. Den är nu returnerad och syns i ert lagersaldo. Gästen kommer inte debiteras någon avgift.
-
Om en kund inte själv kan returnera sin förpackning kan ni hjälpa till genom att skanna in den via er Personalskylt istället. Skanna QR-koden på skylten och följ instruktionen. Ni kan använda vilken telefon som helst bland personalen - man behöver ingen registrering utöver skylten.
-
Ja, ni ålägger er att ta emot alla typer av returer. I dagsläget gör vi ingen skillnad på förpackningstyper för att göra det så smidigt och enkelt för gästerna som möjligt.
Vi kommer se i vårt system om ni har fått in "fel" förpackningar och ordna med en retur, så ni blir av med dem ni inte behöver!
Kontakta panter@tingstad.se om ni behöver hjälp snabbare än så.
-
Anmäl förpackningen som skadad via ert egna inlogg, gör så här:
Logga in på ert konto med en mobiltelefon genom QR-koden på skylten "För personal". Den är vit med gul kant, rubriken säger "Skanna in förpackningar". Telefonen behöver inte ha ett konto hos Panter!
Inne i webb-läsaren, klicka på "Anmäl skadad förpackning" och följ instruktionen. Den tas nu bort från ert konto.
Om ni sedan har för få förpackningar på ert konto kommer vi automatiskt ut med påfyllning av nya eftersom ni abonnerar på ett visst antal, ni behöver inte tänka på det!
-
Anmäl förpackningen som skadad via ert egna inlogg, gör så här:
Logga in på ert konto med en mobiltelefon genom QR-koden på skylten "För personal". Den är vit med gul kant, rubriken säger "Skanna in förpackningar". Telefonen behöver inte ha ett konto hos Panter!
Inne i webb-läsaren, klicka på "Anmäl skadad förpackning" och följ instruktionen. Den tas nu bort från ert konto.
Om ni sedan har för få förpackningar på ert konto kommer vi automatiskt ut med påfyllning av nya eftersom ni abonnerar på ett visst antal, ni behöver inte tänka på det!
Hjälp min kund!
Säkerhet
-
Vi använder oss av en välkänd betalningspartner som heter Stripe vilket gör att vi inte behöver spara några kortuppgifter alls till våra användare. Stripe har högsta graden av PCI-certifiering, vilket är en global säkerhetscertifiering för betaltjänster. Ni kan läsa mer om hur Stripe hanterar sin säkerhet här.
Vill du ladda ner skyltmaterial?
Här har vi samlat vårt allmänna skyltmaterial som du kan ladda ner och skriva ut själv. Om du behöver skyltar med din unika QR-kod eller skyltar i tryckoriginal, kontakta oss på help@panter.se så hjälper vi dig.
-
Miljöskylt som enligt lagkrav måste tillhandahållas.
-
Inspirationsskylt som hjälper användare & personal.
-
Infoskyltar i olika versioner för digitala skärmar.
-
Ett paket med förslag på inlägg till social medier
-
Checklista för att komma igång med Panter!
-
Lathund för personal som kan placeras vid kassan.
-
Broschyr för personal med vanliga frågor & svar.
English!
-
All signs & posters are sent to you by postal delivery in a thin, brown A4 cardboard envelope. A label on it clearly says that it's containing signs & posters from Panter & Tingstad.
The package is sent 6-3 days before agreed start date. The start date is usually 14 days after the agreement is signed, if you haven’t agreed on a different setup.
Do you want to track the package? A notification email is normally sent to the email adress that you submitted in the agreement. It states that you're awaiting a delivery from Panter powered by Tingstad.
Kindly search for it one more time! If you don't find any package, contact panter@tingstad.se
-
Some clients ask for our information brochure for staff, as well as the environment poster with information about the benefits with reusable containers. We gladly send them to you as PDF's! Contact panter@tingstad.se and report the information material that you're missing.
-
Contact your salesperson at Tingstad or reach out to panter@tingstad.se to get help.
-
Yes, all signs and posters are available in English. Reach out to panter@tingstad.se and we'll help you from there.
-
Okay! Reach out to panter@tingstad.se and we'll settle with new PDF signs that you can print for free. You can also order prints through us for a good price. Contact panter@tingstad.se to place an order.
-
Yes! Reach out to hello@panter.se and describe your need as well as the format of your screens and we'll help you :)
-
Oh boy. That can happen to anyone! Reach out to help@panter.se and we'll settle with new PDF signs that you can print for free. You can also order prints through us for a good price. Contact help@panter.se to place an order.
Signs & posters
-
Your containers will be delivered to you 6-3 days before agreed start date. The start date is usually 14 days after the agreement is signed, if you haven’t agreed on a different setup.
Have the containers not shown up yet? Contact 031-707 20 00 or panter@tingstad.se and describe your problem, and we’ll help you.
-
Apart from the container delivery, you'll also receive a package with signs and posters. There you'll find a guide for how to get started, as well as a staff sign for registrating the cointainers in the system. Follow the instructions on the staff sign to scan the containers correctly, and then wash them. Then you're good to go!
-
Oh no! The QR codes are necessary for the system to work. Reach out to 031-707 20 00 or panter@tingstad.se and we'll help you as fast as we can.
-
When the containers are delivered, as well as when users return a container, they must be washed. If you don't have the possibility to wash them, you can buy our Wash me-service where we'll make sure that the containers stay clean. Read more here or contact panter@tingstad.se and we'll help you.
-
If a container is broken or worn-out, contact Tingstad's customer service at panter@tingstad.se or 031-707-20-00. Please take pictures of the container. Tingstad will replace the broken o worn-out container.
Containers
-
Apart from receiving or containers, we will also deliver a package with signs and posters to you. The package will include a manual for how to get started. Do the following steps and you'll be good to go:
Put up the Staff sign "Scan cups & containers" in a space where only you're staff can see it
Scan all containers into the system that you've received from Tingstad. It is very important that all containers are scanned for the system to work properly. Follow the instructions on the staff sign
Wash the containers once before they are used the first time!
Place all posters according to the instructions in the manual
Choose a spot where you can receive returns. Place the poster “return your Panter here” well visible for the customer
Take Panter's e-education to learn all about how it works. Your staff needs to take it as well! Follow this link to take part
Register an account on app.panter.se to get familiar with the guest experience, in order to better be able to help your customers!
-
Apart from receiving or containers, we will also deliver a package with signs and posters to you. The package will include a manual for how to get started. Do the following steps and you'll be good to go:
Put up the Staff sign "Scan cups & containers" in a space where only your staff can see it. It is white with a yellow frame.
Scan all containers into the system that you've received from Tingstad. It is very important that all containers are scanned in order for the system to work properly.
Take a smartphone or a tablet and open the camera. Scan the QR code on the “staff sign” to reach your unique admin page. There is no need for a company phone, a personal works as well - You don’t need any registration apart from the sign.
Click on the “scan” button and point the camera towards the QR code on each container. Repeat this until all containers are scanned.
You are now activated on Panter!
Remember: Every time you get a delivery from Tingstad, you need to scan them into the system this way.
-
Check that you have received all the materials:
Containers (mugs/food containers) delivered by Tingstad.
Posters & visual material delivered by post in a cardboard A4 envelope.
Follow these steps:
Take Panter's e-learning course to learn how it works and share it with your staff! The link to the training can be found here
Place the admin sign "Scan cups & containers" visibly in your staff area. It is white with a yellow border and is for staff only
Using the staff sign "Scan cups & containers", you now scan all containers delivered from Tingstad. It is very important to scan all containers in order for your subscription to work. Follow the instructions on the poster
Wash the containers once before using them for the first time :)
Place posters and marketing material using the signage guide. You can download more material and the sign with environmental information (legal requirements) if you scroll down this page!
Choose a location where you will be able to accept returns. Place the "Return your Panther here" return sign in a place that is clearly visible to the customer.
-
New Panter partners are starting up all over Sweden so we are not able to attend the start-up. Here is a checklist for getting started with Panter:
Take Panter's e-training. It tells you all about how it works to offer Panter and only takes 15-20 minutes to watch. Perfect for the bus ride! Here is the link: https://www.learnify.se/l/s.html#z6gWq
Distribute the e-learning to your staff and make sure everyone takes it!
Scan all your containers from Tingstad before you start - follow the instructions on your unique "Scan cups & containers" sign.
Do you want to book a digital getting started-meeting? Contact us at hello@panter.se and we’ll help you :)
-
If you are covered by the new legal requirement for reusable packaging and subscribe to Panter, you do not need to report your return system to the Naturvårdsverket (Swedish Environmental Protection Agency). However, if you would have gone with your own system, you need to report it to Naturvårdsverket.
The strength of Panter is that hundreds are connected to the same system, which makes it easier to understand, use and return, like our national deposit system!
-
We're glad to hear it! Email us at hello@panter.se, stating the name of your restaurant/cafe and what kind of material you want. For example, should it be used for social media or do you want digital posters to display inside the place? There's plenty of inspiration on our Instagram too.
Check out our instagram: @be.a.panter
Follow us on linkedin: PANTER
<3
-
This might be because of the lighting conditions. Try scanning the containers again in a better light or from a different distance. If you scan the containers via you staff sign, know that you can use any kind of smartphone - and there's no need for an account. If you need more help, contact the customer service at panter@tingstad.se.
Getting started & scanning
-
We use a well known payment partner called Stripe which means that we don't save any of our users payment details. Stripe has the highest level of PCI certification, which is a global safety certification for payment services. You can read more about how Stripe handle security here.
-
Here are a few tips for correct returns:
First you scan the container's QR code, and then you scan the restaurant's QR code
Does the phone have problems scanning the QR code? Make sure that the room is bright, and double check the phone's internet connection
If nothing works, you can help your customer: Scan the QR code on staff sign (white with a yellow frame) with any kind of smartphone, and then scan the container. It is now returned and will be visible in your inventory balance. The customer will not be debited any fee.
-
If a customer can't return their container, you can help them by scanning it through your "staff sign" instead. The staff scans the QR code on the sign and follows the instructions. You don't need a company phone, a personal works as well - There is no registration apart from the sign.
-
Yes, you undertake to accept all types of returns. At present, we do not differentiate between types of packaging to make it as smooth and easy for guests as possible.
We will see in our system if you have received the "wrong" packages and arrange a return, so you get rid of the ones you don't need!
Contact panter@tingstad.se if you need help faster than that.
-
Report the container as damaged via your own login, as follows:
Log in to your account with a mobile phone through the QR code on the "Scan cups & containers" poster. It is white with a yellow border, and says "Staff only" in the upper corner. The phone does not need to have a Panter account!
Inside the web browser, click on "Report damaged container" and follow the instructions. It will now be removed from your account
If you then have too few containers on your account, we will automatically replenish new ones because you subscribe to a certain number. So don't you worry have about it!
-
Report the package as damaged via your own login, here's how:
Log in to your account with a mobile phone through the QR code on the "Scan cups & containers" poster. It is white with a yellow border, and says "Staff only" in the upper corner. The phone does not need to have a Panter account!
Inside the web browser, click on "Report damaged container" and follow the instructions. It will now be removed from your account
If you then have too few containers on your account, we will automatically replenish new ones because you subscribe to a certain number. So don't you worry have about it!
Help my customer!
-
We use a well known payment partner called Stripe which means that we don't save any of our users payment details. Stripe has the highest level of PCI certification, which is a global safety certification for payment services. You can read more about how Stripe handle security here.
Safety
English versions
-
Checklist to get started with the communications material.
-
Environmental sign that must be provided by law.
-
Standardized info sign to help users & staff.
-
Additional formation signs with varied design and content.
-
Three variants of A5 size info signs.
-
Brochure for staff with frequently asked questions & answers.